PEMBANGUNAN
DAN PERPADUAN UNTUK KESEJAHTERAAN
SOALAN STRUKTUR
1.Rancangan
Malaya Pertama telah dilaksanakan dari tahun 1956 hingga 1960.
(a) Nyatakan dua matlamat Rancangan Malaya
Pertama.
i. …………………………………………………………………………………
ii. …………………………………………………………………………………
[2 markah]
(b) Senaraikan empat langkah yang diambil
untuk mencapai matlamat Rancangan Malaya Pertama.
i. ………………………………………………………………………………….
ii. ………………………………………………………………………………….
iii. …………………………………………………………………………………
iv.
…………………………………………………………………………………
[4 markah]
(c) Senaraikan dua agensi kerajaan yang wujud dalam perlaksanaan
Rancangan Malaya Pertama.
i. ………………………………………………………………………………….
ii. …………………………………………………………………………………
[2 markah]
(d) Mengapakah Rancangan Malaya Pertama
tidak mencapai matlamatnya.
i. …………………………………………………………………………………
ii. …………………………………………………………………………………
[2 markah]
2. Rancangan Malaysia Tahap Kedua merupakan rancangan pembangunan lima
tahun di bawah Dasar Ekonomi Baru (DEB)
.
a. Senaraikan dua matlamat Rancangan Malaysia Kedua.
i.
...........................................................................................................................
ii.
...........................................................................................................................
(2 markah)
b. Nyatakan dua tumpuan yang diberi dalam Rancangan Malaysia Kedua.
i.
............................................................................................................................
ii.
............................................................................................................................
(2
markah)
c. Senaraikan agensi-agensi kerajaan yang telah ditubuhkan untuk
menjayakan Rancangan Pembangunan Malaysia Kedua.
i.
............................................................................................................................
ii.
............................................................................................................................
(2
markah)
d. Mengapakah program pembangunan pertanian dan perindustrian
diteruskan dalam Rancangan Malaysia Ketiga?
i.
...................................................................................................................
ii.
...................................................................................................................
(2 markah)
e. Pada pendapat anda, adakah pelaksanaan Dasar Ekonomi Baru (DEB)
sudah mencapai sasarannya?
i.
.....................................................................................................................
ii.
.....................................................................................................................
(2 markah)
3. Dasar pembangunan ekonomi diperkenalkan untuk memenuhi keperluan
ekonomi moden
negara.
a. Nyatakan matlamat Dasar Pertanian Negara.
i.
..........................................................................................................................
ii. .........................................................................................................................
(2 markah)
b. Nyatakan perkhidmatan sokongan pertanian yang
membantu program pembangunan
in-situ.
i.
.........................................................................................................................
ii. .........................................................................................................................
(2 markah)
c. Senaraikan projek-projek pembangunan pertanian
bersepadu yang telah dilaksanakan dalam program pembangunan in-situ.
.......................................................................................................................................
(1 markah)
d. Apakah yang anda faham dengan Dasar Hala Tuju Cara
Baru?
i.
...........................................................................................................................
ii.
...........................................................................................................................
(2 markah)
e. Sebagai generasi muda, apakah peranan anda untuk
membantu pembangunan
ekonomi negara?
i.
..........................................................................................................................
ii.
...........................................................................................................................
iii.
..........................................................................................................................
(3
markah)
4. Kedudukan bahasa
Melayu sebagai bahasa kebangsaan telah termaktub dalam
Perkara 152
Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957.
a. Mengapakah bahasa Melayu dijadikan sebagai bahasa
kebangsaan dalam Perlembagaan Tanah Melayu?
.......................................................................................................................................
(1 markah)
b. Apakah langkah yang diambil oleh kerajaan untuk
memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan?
i.
..........................................................................................................................
ii.
..........................................................................................................................
iii.
..........................................................................................................................
(3 markah)
c. Berikan bukti yang menunjukkan bahasa Melayu mampu
menjadi bahasa ilmu.
i.
.......................................................................................................................
ii.
.......................................................................................................................
(2
markah)
d. Nyatakan wawasan Dewan Bahasa dan Pustaka.
.................................................................................................................................
(1
markah)
e. Sebagai seorang pengerusi Persatuan Bahasa Melayu,
cadangkan aktiviti yang boleh meningkatkan penguasaan pelajar dalam bahasa
Melayu.
i.
.....................................................................................................................
ii.
.....................................................................................................................
iii.
.....................................................................................................................
(3 markah)
SOALAN ESEI
1.
|
Pembangunan
ekonomi negara dilaksanakan melalui Rancangan Pembangunan Lima Tahun yang
telah dimulakan sejak tahun 1956 lagi.
(ms 198)
|
|
a
|
Jelaskan Rancangan Malaya Pertama (1956-1960)
[ 8 Markah]
|
|
b
|
Nyatakan
peranan Lembaga Pembangunan Industri Desa (RIDA) dan Lembaga Kemajuan Tanah
Persekutuan (FELDA) bagi menjayakan
Rancangan Malaya Pertama.
[ 8 Markah]
|
|
c
|
Pada pandangan
anda , mengapakah kerajaan memberi tumpuan terhadap pembangunan luar bandar
selepas negara mencapai kemerdekaan.
[ 4 Markah]
|
2. Antara usaha untuk membentuk perpaduan dalam
kalangan rakyat di negara kita adalah melalui kebudayaan dan sukan.
a. Nyatakan kepentingan Dasar Kebudayaan
Kebangsaan? (4 markah)
b. Bagaimanakah sukan boleh membentuk semangat perpaduan
di negara kita?
(4 markah)
c. Kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan
telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957.
(i)
Berdasarkan
pengetahuan sejarah anda, apakah langkah yang telah kerajaan lakukan bagi
memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan?
(8 markah)
(ii)
Apakah saranan anda
kepada generasi muda kini agar dapat mengekalkan kedaulatan bahasa Melayu
sebagai bahasa kebangsaan di negara kita?
(4 markah)
Dasar
Pendidikan
Kebangsaan
|
Laporan
Razak 1956
|
||
Laporan
Rahman Talib 1960
|
3. Rajah di atas merujuk kepada Dasar Pendidikan
Kebangsaan.
a. Terangkan cadangan yang terkandung dalam Laporan
Razak 1956. (6 markah)
b. Jelaskan cadangan-cadangan yang terdapat dalam Laporan
Rahman Talib 1960.
(8 markah)
c. Sebagai pengerusi Persatuan Sejarah, cadangkan
aktiviti yang boleh dilaksanakan untuk memupuk semangat perpaduan.
(6 markah)
4.Wawasan 2020 merupakan gagasan negara untuk menjadi
sebuah negara yang maju menjelang tahun 2020.
a. Jelaskan matlamat Wawasan 2020
(4 markah)
b. Terangkan cabaran-cabaran yang dihadapi untuk
merealisasikan Wawasan 2020.
(10 markah)
c. Sebagai seorang pelajar, apakah yang anda perlu
lakukan untuk mencapai wawasan tersebut?
(6 markah)
PERATURAN PEMARKAHAN
SOALAN STRUKTUR
Soalan
|
Fakta
|
Butiran
|
Markah
|
1(a)
1(b)
1(c)
1(d)
|
F1
F2
F3
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F1
F2
F1
F2
F3
|
Membangunkan
kawasan luar bandar.
Mempelbagaikan
aktiviti ekonomi.
Mempelbagaikan
sumber pendapatan negara.
Mana-mana 2 x 1 m
Pembukaan
tanah baru untuk pertanian digiatkan.
Penanaman
semula getah oleh pekebun kecil.
Hasil
pertanian dipelbagaikan.
Perusahaan
lombong timah dipelbagaikan.
Pelbagai
perkhidmatan diberikan seperti kesihatan, pendidikan dan perhubungan.
Infrastruktur
diberi tumpuan.
(Mana-mana 4 x 1 m)
RIDA
FELDA
( Mana-mana 2 x 1 m)
Ancaman
komunis semasa darurat.
Kejatuhan
harga komoditi getah.
Kejatuhan
harga komoditi timah.
( Mana-mana 2 x 1 m)
|
1
1
1
[2m]
1
1
1
1
1
1
[4m]
1
1
[2m]
1
1
1
[2m]
|
Soalan
|
Fakta
|
Butiran
|
Markah
|
2(a)
2(b)
2(c)
2(d)
2(e)
|
F1
F2
F1
F2
F3
F4
F5
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F1
F2
F3
F1
F2
F3
F4
F1
F2
|
Menyelesaikan
masalah ekonomi antara kaum/kawasan/wilayah
Menyelesaikan
masalah social antara kaum/kawasan/wilayah
(Mana-mana 2 x 1m)
Membasmi
kemiskinan tanpa mengira kaum
Menambahkan
pendapatan
Menyediakan
peluang pekerjaan
Merapatkan
jurang ekonomi
Menghapuskan
identity kaum mengikut fungsi ekonomi
(Mana-mana 2 x 1m)
Lembaga
Beras dan Padi Negara (LPN)
Lembaga
Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM)
Perbadanan
Pembangunan Bandar(UDA)
Pihak
Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Getah (RISDA)
Lembaga
Pertubuhan Peladang (LPP)
Petroleum
Nasional Berhad(PETRONAS)
Perbadanan
Kemajuan Ekonomi Negeri (PKEN)
Meningkatkan
produktiviti
Membuka
peluang pekerjaan
Meningkatkan
taraf hidup rakyat
(Mana-mana 2 x 1m)
Setuju
Berjaya
merapatkan jurang antara kaum / wilayah
Kadar
kemiskinan menurun
Pendapatan
perkapita bumiputera meningkat
Hak milik
modal saham bumiputera meningkat
Tidak
Setuju
Peningkatan
hak milik modal saham bumiputera hanya setakat 20.3 peratus sedangkan
sasarannya 30 peratus
Hak milik
modal saham bukan bumiputera meningkat 46.2 peratus melebihi sasaran 40
peratus
(Mana-mana 2 x
1m)
|
1
1
2m
1
1
1
1
1
2m
2m
2m
2m
|
Soalan
|
Fakta
|
Butiran
|
Markah
|
3(a)
3(b)
3(c)
3(d)
3(e)
|
F1
F2
F1
F2
F3
F4
F1
F2
F3
F4
F5
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F1
F2
F3
F4
|
Memaksimumkan
pendapatan pekebun kecil
Memajukan
komoditi utama yang berpotensi untuk dieksport
(Mana-mana 2 x 1m)
Pemasaran
Subsidi
Kredit
Penyelidikan
(Mana-mana
2 x 1m)
KEMUBU
BESUT
JOHOR BARAT
KELANTAN
UTARA
SELANGOR
BARAT
(Mana-mana 2 x 1m)
Membangunkan
kawasan luar bandar
Meningkatkan
pendapatan golongan petani / pekerja desa
Menyediakan
kemudahan asas
Mengelompokkan
kampung-kampung menjadi petempatan yang lebih besar
Mengadakan
program usahawan desa
Pelaksanaan
projek pembangunan untuk meningkatkan pendapatan (Mana-mana 2 x 1m)
Meningkatkan
ilmu pengetahuan
Menguasai
kemahiran IT
Menyokong
dasar-dasar kerajaan
Berinovasi
dan kreatif
(Mana-mana
jawapan munasabah) (Mana-mana 3 x
1)
|
1
1
2m
1
1
1
1
2m
2m
2m
3m
|
Soalan
|
Fakta
|
Butiran
|
Markah
|
4(a)
4(b)
4(c)
4(d)
4(e)
|
F1
F2
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F1
F2
F3
F1
F1
F2
F3
F4
|
Memartabatkan
bahasa Melayu
Menjamin
perpaduan rakyat
(Mana-mana 1 x 1m)
Menubuhkan
Dewan Bahasa dan Pustaka
Melancarkan
Minggu Bahasa
Melancarkan
Bulan Bahasa
Slogan
Bahasa Jiwa Bangsa
Menubuhkan
sekolah menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar/ Sekolah Alam Shah
/ Sekolah Seri Puteri/ Sekolah Sultan Abdul Halim
Meluluskan Akta Bahasa Kebangsaan 1967
Bahasa
pengantar di sekolah Inggeris ditukarkan ke bahasa kebangsaan
Bahasa
Melayu mula digunakan di mahkamah mulai 1990
(Mana-mana 3 x 1m)
Penubuhan
UKM
Penggunaan
bahasa Melayu di mahkamah
Menjadi
bahasa pengantar di semua sekolah
(Mana-mana 2 x 1m)
Menjadikan
bahasa Melayu sebagai salah satu bahasa utama dunia (Mana-mana 2 x 1m)
Pertandingan
mengarang
Mengadakan
Bulan Bahasa Melayu
Mengadakan
pertandingan menulis esei
Mengadakan
pertandingan pidato
(Mana-mana
jawapan munasabah
(Mana-mana 3 x 1)
|
1
1
1m
1
1
1
1
1
1
1
1
3m
2m
1m
3m
|
PERATURAN
PEMARKAHAN ESEI
1(a)
|
Rancangan
Malaya Pertama (1956-1960)
|
||
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
|
Membangunkan kawasan luar Bandar
Merapatkan jurang perbezaan pendapatan penduduk luar
bandar dengan penduduk bandar.
Mengurangkan kadar kemiskinan penduduk luar Bandar
Mempelbagaikan
aktiviti ekonomi
Mempelbagaikan
sumber pendapatan Negara.
Memastkan negara tidak terlalu bergantung kepada getah
dan bijih timah
Memberikan perhatian kepada sektor ekonomi, sosial dan
awam
Pembukaan tanah baru
digiatkan
Penanaman semula getah oleh
pekebun kecil dan secara
ladang
digalakkan
Hasil
keluaran pertanian dipelbagaikan
Perusahaan
melombong bijih timah diperluaskan
Pelbagai
perkhidmatan diberi perhatian seperti
kesihatan, pendidikan dan perhubungan
Kemudahan
infrastruktur seperti balai polis,kem tentera,pejabat pos, mahkamah dan rumah
kakitangan
kerajaan
diberi tumpuan
Mana-mana 13 x 1m
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[Mak. 8m]
|
|
1(b)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F13
|
Peranan
Lembaga Pembangunan Industri Desa (RIDA) dan Lembaga Kemajuan Tanah
Persekutuan (FELDA) bagi menjayakan
Rancangan Malaya Pertama.
RIDA
Membangunkan masyarakat luar Bandar
Memberi pinjaman kepada pengusaha pertanian kecil
Membantu pemasaran hasil pertanian
Menggalakkan penyertaan orang Melayu dalam perniagaan
Membangun dan memajukan masyarakat luar bandar
Melaksana pembangunan ekonomi, sosial dan infrastruktur
FELDA
Meningkatkan taraf hidup masyarakat luar bandar
Meningkatkan hasil pertanian negara
Tanah baru dibuka secara besar-besaran untuk pertanian
Petempatan baru dibina
Dilengkapi kemudahan asas
Penduduk luar bandar miskin dipindahkan ke petempatan
baru
Menjadi petani moden
Memberi
tumpuan kepada getah dan kelapa sawit
Mana-mana 8 x 1m
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[Mak. 8m]
|
1(c)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
|
Sebab
kerajaan memberi tumpuan terhadap pembangunan luar bandar selepas
merdeka.
Kadar kemiskinan lebih tinggi di luar bandar
Kekurangan kemudahan awam seperti sekolah dan kesihatan
Merupakan pekebun kecil
Kekurangan modal
Pendapatan penduduk luar bandar rendah
Kekurangan infrastruktur seperti jalan raya dan
pengairan
Untuk
meningkatkan taraf hidup penduduk luar bandar
Kekurangan
teknologi moden
Mana-mana 7 x 1m
|
1
1
1
1
1
1
1
[Mak. 4m]
|
Soalan
|
Fakta
|
Butiran
|
Markah
|
2(a)
2(b)
2(c)
3(a)
3(b)
3(c)
4(a)
4(b)
4(c)
|
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12
F1
HIa
H1b
F2
H2a
H2b
H2c
H2d
F3
H3a
H3b
H3c
F4
H4a
H4b
H4c
H4d
H4e
F5
H5a
H5b
H5c
F6
H6a
H6b
H6c
H6d
F7
H7a
H7b
H7c
F8
H8a
H8b
F9
H9a
H9b
H9c
F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7
|
Menjadi
panduan dalam membentuk identiti negara Malaysia
Menjadi
panduan dalam mengekalkan identiti negara
Memperkukuh
perpaduan melalui kebudayaan
Memupuk/memelihara
keperibadian kebangsaan
Memperkaya/mempertingkat
kualiti kehidupan dari aspek kemanusiaan
Memperkaya/mempertingkat
kualiti kehidupan dari aspek kerohanian
Mempertingkat
kualiti kehidupan seimbang dengan pembangunan sosioekonomi
(Mana-mana 4 x 1m)
Penyertaan
dalam sukan tanpa mengira ideologi
Dapat menyemarakkan
semangat patriotic dalam kalangan rakyat
Aktiviti
sukan tidak mengehadkan penyertaan kepada sesuatu kaum sahaja
Aktiviti
sukan membuka peluang seluas-luasnya kepada mereka yang berminat
Majlis
Sukan Sekolah-sekolah ditubuhkan di peringkat daerah/ negeri/ kebangsaan bagi
menggalakkan aktiviti sukan
Temasya
Sukan Malaysia(SUKMA) diadakan dua tahun sekali dan dapat mengeratkan
perpaduan antara kaum
SUKMA juga
dapat merapatkan hubungan antara negeri
(Mana-mana 4 x 1m)
Termaktub
dalam Perkara 152 Perlembangaan Persekutuan Tanah Melayu 1957
Penubuhan
DBP
Pelancaran
Minggu Bahasa dan Bulan Bahasa
Pelancaran
slogan Bahasa Jiwa Bangsa
Penubuhan
sekolah menengah yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar
seperti Sekolah Alam Shah / Sekolah Seri Puteri/ Sekolah Sultan Abdul Halim
Meluluskan
Akta Bahasa Kebangsaan
Menukarkan
bahasa pengantar di sekolah rendah Inggeris kepada bahasa kebangsaan secara
berperingkat-peringkat
Penubuhan UKM
Bahasa
Melayu menjadi bahasa pengantar di semua sekolah menggantikan bahasa Inggeris
Penggunaan
bahasa Melayu di mahkamah mulai 1990
Melalui
Penyata Razak dan Laporan Jawatankuasa Kabinet
mengkaji
pelaksanaan dasar pelajaran (1982)
(mana-mana
8 x 1m)
Tidak
merendahkan keupayaan bahasa Melayu sehingga berasa malu untuk menggunakannya
dalam perbualan
Mempertahan
dan menurut dasar-dasar dan syor kerajaan dalam mendaulatkan bahasa Melayu
Menerbitkan
karya dalam bahasa Melayu dengan lebih banyak
Mengendalikan
semua mesyuarat/ majlis rasmi/ tidak rasmi dalam bahasa Melayu
Menyediakan
surat-menyurat/perjanjian/ minit mesyuarat dalam bahasa Melayu
Tidak
menganggapnya sebahai bahasa kelas kedua
Tidak menggunakannya
sesuka hati sehingga menjadi tidak gramatis
Meneruskan
evolusi bahasa Melayu ke peringkat siber dengan menggunakannya secara meluas
Berani
bersaing dengan bahasa utama lain di dunia
(Mana-mana
jawapan munasabah)
(Mana-mana 4
x 1m)
Penubuhan
sekolah umum
Menggunakan
bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar
Penubuhan
sekolah jenis umum
Menggunakan
bahasa Inggeri/ Cina/ Tamil sebagai bahasa pengantar
Sekolah
menengah Melayu menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar
Sekoleh
Menengah Inggeris menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa
Bahasa
Melayu dan bahasa Inggeris diwajibkan diajar di semua sekolah
(Mana-mana 6 x 1m)
Sekolah
umum dijadikan sekolah kebangsaan
Sekolah
jenis umum dijadikan sekolah jenis kebangsaan
Pelajaran
percuma kepada semua pelajar sekolah rendah kerajaan tanpa mengira keturunan
dan agama
Bahasa
Melayu sebagai bahasa kebangsaan
Sekolah
rendah yang menggunakan bahasa Inggeris
sebagai bahasa pengantar ditukar kepada bahasa Melayu
Bahasa
Melayu dijadikan bahasa pengantar di semua sekolah menengah
Pelajaran
agama Islam diajarkan di semua sekolah bantuan penuh kerajaan yang mempunyai
tidak kurang 15 pelajar Islam
Bahasa Cina
dan Bahasa Tamil diajar di sekolah kebangsaan sekiranya terdapat
sekurang-kurangnya 15 orang pelajar
Semua
peperiksaan awam diadakan dalam bahasa kebangsaan
(Mana-mana 8 x 1m)
Menganjurkan
malam kebudayaan
Mengadakan
pertandingan lagu-lagu patriotic melibatkan pelbagai kaum
Mengadakan
kuiz perpaduan
Mengadakan
gotong-royong
Mengadakan
sambutan hari kebangsaan
Mengadakan
sambutan Hari Malaysia
(Mana-mana
jawapan munasabah)
(Mana-mana
6 x 1m)
Menjadikan
Malaysia sebagai sebuah negara industri yang maju
Maju dengan
menggunakan acuan sendiri
Setanding
dengan negara maju lain
Tidak
menitikberatkan kemajuan fizikal semata-mata
Menekankan
kemajuan bersepadu
Teras
kemajuan bersepadu ialah perpaduan rakyat
Kestabilan
politik
Ketinggian
taraf hidup
Kekukuhan
nilai moral dan etika
Kekukuhan
system kerajaan
Ketinggian
maruah bangsa
Semangat
yakin diri bangsanya
(Mana-mana 5 x 1m)
Membina
bangsa Malaysia yang bersatu padu
Perpaduan
asas kekuatan sesebuah Negara
Dapat
dilihat melalui dasar-dasar kerajaan
Membina
masyarakat berjiwa bebas, tenteram dan berkeyakinan
Bangga
dengan apa yang dicapai
Gagah
menghadapi pelbagai masalah
Dapat
memajukan Negara sendiri
Dapat
mengangkat martabat bangsa dan Negara
Memupuk dan
membina masyarakat demokratik yang matang
Masyarakat
demokratik memiliki kebebasan untuk memilih kerajaan
Rakyat
berfikiran matang menggunakan hak demokrasi dengan sewajarnya
Segala
perasaan tidak puas hati akan disalurkan melalui saluran yang tertentu
Mewujudkan
masyarakat yang bermoral dan beretika
Seimbang
dengan kemajuan fizikal
Dapat
membentuk masyarakat berbudaya unggul
Patuh
kepada agama
Mengamalkan
budaya dan tradisi yang cemerlang
Melalui
system pendidikan dan institusi keluarga
Mewujudkan
masyarakat matang, liberal dan bertoleransi
Dapat
membebaskan diri daripada fahaman sempit
Sedia
menerima perubahan
Dapat
menerima pandangan orang lain
Membina
masyarakat yang maju dan saintifik
Masyarakat
yang progresif
Dapat
menyerap perubahan persekitarannya untuk membina kecemerlangan
Menguasai
ilmu pengetahuan bertunjang sains dan teknologi
Berilmu dan
menjana prokduktif, kreatif dan inovatif
Mewujudkan masyarakat
berbudaya penyayang
Bercirikan
muafakat, saling memahami, bekerjasama dan saling membantu
Tidak
mementingkan diri sendiri tetapi mementingkan masyarakat
Asas
pembinaan masyarakat penyayang ialah patuh kepada agama / nilai murni /
institusi kekeluarga
Menjamin
masyarakat yang adil dan saksama ekonomi
Kemajuan
Negara tidak dikuasai oleh kelompok tertentu dalam masyarakat
Menimbulkan
perasaan tidak puas hati / mencetuskan kekacauan
Memupuk dan
membina masyarakat makmur
Hidup dalam
kemewahan
Mempunyai
taraf hidup yang tinggi
Tiada ahli
masyarakat yang hidup melarat / miskin
(Mana-mana 10 x 1m)
Menyahut
Sembilan cabaran Wawasan 2020
Mengekalkan
perpaduan Negara
Meneruskan
kesinambungan perjuangan pemimpin yang terdahulu
Meningkatkan/kemajuan
Negara
Meningkatkan
ilmu pengetahuan sains dan ternologi
Menguasai
kemahiran IT
Berinovasi
dan kreatif
(Mana-mana
yang munasabah)
(Mana-mana 5 x 1)
|
1
1
1
1
1
1
1
4m
1
1
1
1
1
1
1
4m
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
(8m)
1
1
1
1
1
1
1
1
1
4m
1
1
1
1
1
1
(6m)
1
1
1
1
1
1
1
1
1
(8m)
(6m)
(5m)
10m
5m
|
tq
ReplyDeleteTerima kasih
ReplyDeleteterima kasih
ReplyDelete