Tuesday 14 October 2014

EZ SEJARAH BAB 8 TINGKATAN 5 - Latihan Dan Jawapan


BAB 8
PEMBANGUNAN DAN PERPADUAN UNTUK KESEJAHTERAAN


SOALAN STRUKTUR

1.Rancangan Malaya Pertama telah dilaksanakan dari tahun 1956  hingga 1960.

(a)  Nyatakan dua matlamat Rancangan Malaya Pertama. 

i.    …………………………………………………………………………………

            ii.   …………………………………………………………………………………
                                                                                                                       [2 markah]



(b)  Senaraikan empat langkah yang diambil untuk mencapai matlamat Rancangan Malaya Pertama.

i.    ………………………………………………………………………………….

            ii.   ………………………………………………………………………………….

            iii.  …………………………………………………………………………………

            iv.  …………………………………………………………………………………
                                                                                                                      [4 markah]

(c)  Senaraikan dua agensi  kerajaan yang wujud dalam perlaksanaan Rancangan Malaya Pertama.

i.    ………………………………………………………………………………….

            ii.   …………………………………………………………………………………
                                                                                                                      [2 markah]

      (d) Mengapakah Rancangan Malaya Pertama tidak mencapai matlamatnya.

            i.    …………………………………………………………………………………

            ii.   …………………………………………………………………………………
                                                                                                                         [2 markah]




2. Rancangan Malaysia Tahap Kedua merupakan rancangan pembangunan lima tahun di bawah Dasar Ekonomi Baru (DEB)
.
a. Senaraikan dua matlamat Rancangan Malaysia Kedua.
                        
    i. ...........................................................................................................................

   ii. ...........................................................................................................................
                                                                                                                          (2 markah)
b. Nyatakan dua tumpuan yang diberi dalam Rancangan Malaysia Kedua.

    i. ............................................................................................................................

   ii. ............................................................................................................................

                                                                                                                         (2 markah)
c. Senaraikan agensi-agensi kerajaan yang telah ditubuhkan untuk menjayakan Rancangan Pembangunan Malaysia Kedua.
   i. ............................................................................................................................

  ii. ............................................................................................................................
                                                                                                                         (2 markah)

d. Mengapakah program pembangunan pertanian dan perindustrian diteruskan dalam Rancangan Malaysia Ketiga?

i.              ...................................................................................................................

ii.             ...................................................................................................................

                                                                                                                        (2 markah)
e. Pada pendapat anda, adakah pelaksanaan Dasar Ekonomi Baru (DEB) sudah mencapai sasarannya?

i.              .....................................................................................................................

ii.             .....................................................................................................................

                                                                                                        (2 markah)










  

3. Dasar pembangunan ekonomi diperkenalkan untuk memenuhi keperluan ekonomi moden   
    negara.

a.       Nyatakan matlamat Dasar Pertanian Negara.

i.              ..........................................................................................................................

             ii.          .........................................................................................................................
                                                                                                                                 (2 markah)

b.       Nyatakan perkhidmatan sokongan pertanian yang membantu program pembangunan
in-situ.

i.              .........................................................................................................................

             ii.         .........................................................................................................................          
                                                                                                                                (2 markah)

c.       Senaraikan projek-projek pembangunan pertanian bersepadu yang telah dilaksanakan dalam program pembangunan in-situ.

             .......................................................................................................................................
                                                                                                                                (1 markah)
d.       Apakah yang anda faham dengan Dasar Hala Tuju Cara Baru?

i.              ...........................................................................................................................

ii.             ...........................................................................................................................


                                                                                                                               (2 markah)

e.       Sebagai generasi muda, apakah peranan anda untuk membantu pembangunan
ekonomi negara?
i.               ..........................................................................................................................

ii.             ...........................................................................................................................

iii.            ..........................................................................................................................
                                                                                                                               (3 markah)












4.         Kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan telah termaktub dalam
            Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957.

a.    Mengapakah bahasa Melayu dijadikan sebagai bahasa kebangsaan dalam Perlembagaan Tanah Melayu?

.......................................................................................................................................
                                                                                                                    (1 markah)

b.    Apakah langkah yang diambil oleh kerajaan untuk memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan?

i.              ..........................................................................................................................

ii.             ..........................................................................................................................

iii.            ..........................................................................................................................
                                                                                                      (3 markah)

c.    Berikan bukti yang menunjukkan bahasa Melayu mampu menjadi bahasa ilmu.

i.              .......................................................................................................................

ii.             .......................................................................................................................
                                                                                                                                    (2 markah)

d.    Nyatakan wawasan Dewan Bahasa dan Pustaka.

.................................................................................................................................
                                                                                                                 (1 markah)

e.    Sebagai seorang pengerusi Persatuan Bahasa Melayu, cadangkan aktiviti yang boleh meningkatkan penguasaan pelajar dalam bahasa Melayu.

i.              .....................................................................................................................

ii.             .....................................................................................................................

iii.            .....................................................................................................................
                                                                                                                                 (3 markah)



                                                                                                                             





                                
 SOALAN ESEI                             


1.

Pembangunan ekonomi negara dilaksanakan melalui Rancangan Pembangunan Lima Tahun yang telah dimulakan sejak tahun 1956 lagi.
(ms 198)


a
Jelaskan Rancangan Malaya Pertama (1956-1960)         

[ 8 Markah]


b
Nyatakan peranan Lembaga Pembangunan Industri Desa (RIDA) dan Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA)  bagi menjayakan Rancangan Malaya Pertama.                                                                

[ 8 Markah]


c
Pada pandangan anda , mengapakah kerajaan memberi tumpuan terhadap pembangunan luar bandar selepas negara mencapai kemerdekaan.                                    

[ 4 Markah]




2. Antara usaha untuk membentuk perpaduan dalam kalangan rakyat di negara kita adalah melalui kebudayaan dan sukan.

a.    Nyatakan kepentingan Dasar Kebudayaan Kebangsaan?                    (4 markah)

b.    Bagaimanakah sukan boleh membentuk semangat perpaduan di negara kita?
                                                                                                               (4 markah)

c.    Kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957.

(i)            Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah langkah yang telah kerajaan lakukan bagi memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan?                                                                             (8 markah)

(ii)           Apakah saranan anda kepada generasi muda kini agar dapat mengekalkan kedaulatan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan di negara kita?
                                                                                                  (4 markah)
     







Dasar Pendidikan
Kebangsaan



Laporan Razak 1956




Laporan Rahman Talib 1960

3.    Rajah di atas merujuk kepada Dasar Pendidikan Kebangsaan.

a.    Terangkan cadangan yang terkandung dalam Laporan Razak 1956.  (6 markah)

b.    Jelaskan cadangan-cadangan yang terdapat dalam Laporan Rahman Talib 1960.
                                                                                                              (8 markah)
c.    Sebagai pengerusi Persatuan Sejarah, cadangkan aktiviti yang boleh dilaksanakan untuk memupuk semangat perpaduan.                                                (6 markah)


       
4.Wawasan 2020 merupakan gagasan negara untuk menjadi sebuah negara yang maju menjelang tahun 2020.

a.    Jelaskan matlamat Wawasan 2020                                                      (4 markah)

b.    Terangkan cabaran-cabaran yang dihadapi untuk merealisasikan Wawasan 2020.
                                                                                                             (10 markah)

c.    Sebagai seorang pelajar, apakah yang anda perlu lakukan untuk mencapai wawasan tersebut?                                                                              (6 markah)























PERATURAN PEMARKAHAN   

SOALAN STRUKTUR

                                                                                   
Soalan
Fakta
Butiran
Markah



1(a)





1(b)









1(c)




1(d)


F1
F2
F3



F1
F2
F3
F4
F5

F6




F1
F2



F1
F2
F3



Membangunkan kawasan luar bandar.
Mempelbagaikan aktiviti ekonomi.
Mempelbagaikan sumber pendapatan negara.
 Mana-mana 2 x 1 m
    

Pembukaan tanah baru untuk pertanian digiatkan.
Penanaman semula getah oleh pekebun kecil.
Hasil pertanian dipelbagaikan.
Perusahaan lombong timah dipelbagaikan.
Pelbagai perkhidmatan diberikan seperti kesihatan, pendidikan dan perhubungan.
Infrastruktur diberi tumpuan.
                                                               (Mana-mana 4 x 1 m)




RIDA
FELDA
                                                              ( Mana-mana 2 x 1 m)



Ancaman komunis semasa darurat.
Kejatuhan harga komoditi getah.
Kejatuhan harga komoditi timah.
                                                          ( Mana-mana 2 x 1 m)




1
1
1
[2m]


1
1
1
1
1

1
[4m]



1
1
[2m]


1
1
1
[2m]

















Soalan
Fakta
Butiran
Markah

2(a)





2(b)






2(c)








2(d)




2(e)












F1

F2



F1
F2
F3
F4
F5


F1
F2
F3
F4
F5
F6
F7


F1
F2
F3



F1
F2
F3
F4


F1

F2

Menyelesaikan masalah ekonomi antara kaum/kawasan/wilayah
Menyelesaikan masalah social antara kaum/kawasan/wilayah
                                                              (Mana-mana 2 x 1m)


Membasmi kemiskinan tanpa mengira kaum
Menambahkan pendapatan
Menyediakan peluang pekerjaan
Merapatkan jurang ekonomi
Menghapuskan identity kaum mengikut fungsi ekonomi
                                                                (Mana-mana 2 x 1m)

Lembaga Beras dan Padi Negara (LPN)
Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM)
Perbadanan Pembangunan Bandar(UDA)
Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Getah (RISDA)
Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP)
Petroleum Nasional Berhad(PETRONAS)
Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri (PKEN)


Meningkatkan produktiviti
Membuka peluang pekerjaan
Meningkatkan taraf  hidup rakyat
                                                                (Mana-mana 2 x 1m)

Setuju
Berjaya merapatkan jurang antara kaum / wilayah
Kadar kemiskinan menurun
Pendapatan perkapita bumiputera meningkat
Hak milik modal saham bumiputera meningkat

Tidak Setuju
Peningkatan hak milik modal saham bumiputera hanya setakat 20.3 peratus sedangkan sasarannya 30 peratus
Hak milik modal saham bukan bumiputera meningkat 46.2 peratus melebihi sasaran 40 peratus
                                                                (Mana-mana 2 x 1m)







1

1
2m


1
1
1
1
1
2m







2m





2m












2m


Soalan
Fakta
Butiran
Markah

3(a)





3(b)






3(c)








3(d)









3(e)












F1
F2




F1
F2
F3
F4



F1
F2
F3
F4
F5




F1
F2
F3
F4

F5
F6



F1
F2
F3
F4






Memaksimumkan pendapatan pekebun kecil
Memajukan komoditi utama yang berpotensi untuk dieksport
                                                              (Mana-mana 2 x 1m)



Pemasaran
Subsidi
Kredit
Penyelidikan
                                                                (Mana-mana 2 x 1m)


KEMUBU
BESUT
JOHOR BARAT
KELANTAN UTARA
SELANGOR BARAT
                                                                (Mana-mana 2 x 1m)



Membangunkan kawasan luar bandar
Meningkatkan pendapatan golongan petani / pekerja desa
Menyediakan kemudahan asas
Mengelompokkan kampung-kampung menjadi petempatan yang lebih besar
Mengadakan program usahawan desa
Pelaksanaan projek pembangunan untuk meningkatkan pendapatan                                             (Mana-mana 2 x 1m)


Meningkatkan ilmu pengetahuan
Menguasai kemahiran IT
Menyokong dasar-dasar kerajaan        
Berinovasi dan kreatif
(Mana-mana jawapan munasabah)       (Mana-mana 3 x 1)






1
1
2m


1
1
1
1

2m







2m










2m






3m






Soalan
Fakta
Butiran
Markah

4(a)





4(b)













4(c)





4(d)



4(e)












F1
F2




F1
F2
F3
F4
F5


F6
F7

F8



F1
F2
F3



F1



F1
F2
F3
F4







Memartabatkan bahasa Melayu
Menjamin perpaduan rakyat
                                                                (Mana-mana 1 x 1m)



Menubuhkan Dewan Bahasa dan Pustaka
Melancarkan Minggu Bahasa
Melancarkan Bulan Bahasa
Slogan Bahasa Jiwa Bangsa
Menubuhkan sekolah menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar/ Sekolah Alam Shah / Sekolah Seri Puteri/ Sekolah Sultan Abdul Halim
 Meluluskan Akta Bahasa Kebangsaan 1967
Bahasa pengantar di sekolah Inggeris ditukarkan ke bahasa kebangsaan
Bahasa Melayu mula digunakan di mahkamah mulai 1990  
                                                                (Mana-mana 3 x 1m)


Penubuhan UKM
Penggunaan bahasa Melayu di mahkamah
Menjadi bahasa pengantar di semua sekolah
                                                                (Mana-mana 2 x 1m)


Menjadikan bahasa Melayu sebagai salah satu bahasa utama dunia                                            (Mana-mana 2 x 1m)


Pertandingan mengarang
Mengadakan Bulan Bahasa Melayu
Mengadakan pertandingan menulis esei
Mengadakan pertandingan pidato
(Mana-mana jawapan munasabah           
                                                                   (Mana-mana 3 x 1)






1
1
1m


1
1
1
1
1


1
1

1
3m





2m




1m







3m







PERATURAN PEMARKAHAN  ESEI



1(a)

Rancangan Malaya Pertama (1956-1960)


F1

F2


F3

F4

F5

F6


F7


F8

F9


F10

F11

F12


F13














Membangunkan kawasan luar Bandar

Merapatkan jurang perbezaan pendapatan penduduk luar bandar dengan penduduk bandar.

Mengurangkan kadar kemiskinan penduduk luar Bandar

Mempelbagaikan aktiviti ekonomi

Mempelbagaikan sumber pendapatan Negara.

Memastkan negara tidak terlalu bergantung kepada getah dan bijih timah

Memberikan perhatian kepada sektor ekonomi, sosial dan awam

Pembukaan tanah baru digiatkan

Penanaman semula getah oleh pekebun kecil dan secara
ladang digalakkan

Hasil keluaran pertanian dipelbagaikan

Perusahaan melombong bijih timah diperluaskan

Pelbagai perkhidmatan  diberi perhatian seperti kesihatan, pendidikan dan perhubungan

Kemudahan infrastruktur seperti balai polis,kem tentera,pejabat pos, mahkamah dan rumah kakitangan
kerajaan diberi tumpuan

Mana-mana 13 x 1m
          
         1


1
       
         1

1

1


1


1

1


1

1

1
        

1

        

1

[Mak. 8m]
1(b)






F1

F2

F3

F4

F5

F6



F7

F8

F9


F10

F11

F12

F13

Peranan Lembaga Pembangunan Industri Desa (RIDA) dan Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA)  bagi menjayakan Rancangan Malaya Pertama.

RIDA


Membangunkan masyarakat luar Bandar

Memberi pinjaman kepada pengusaha pertanian kecil

Membantu pemasaran hasil pertanian

Menggalakkan penyertaan orang Melayu dalam perniagaan

Membangun dan memajukan masyarakat luar bandar

Melaksana pembangunan ekonomi, sosial dan infrastruktur

FELDA


Meningkatkan taraf hidup masyarakat luar bandar

Meningkatkan hasil pertanian negara

Tanah baru dibuka secara besar-besaran untuk pertanian
Petempatan baru dibina

Dilengkapi kemudahan asas

Penduduk luar bandar miskin dipindahkan ke petempatan baru

Menjadi petani moden

Memberi tumpuan kepada getah dan kelapa sawit 

Mana-mana 8 x 1m     
    






1

1

1

1

1

1



1

1


1

1

1

1

1

 [Mak. 8m]
1(c)



F1

F2

F3

F4

F5

F6

F7

Sebab  kerajaan memberi tumpuan terhadap pembangunan luar bandar selepas merdeka.

Kadar kemiskinan lebih tinggi di luar bandar

Kekurangan kemudahan awam seperti sekolah dan kesihatan

Merupakan pekebun kecil

Kekurangan modal

Pendapatan penduduk luar bandar rendah

Kekurangan infrastruktur seperti jalan raya dan pengairan

Untuk meningkatkan taraf hidup penduduk luar bandar
Kekurangan teknologi moden

Mana-mana 7 x 1m



1

1

1

1

1

1


1

[Mak. 4m]




Soalan
Fakta
Butiran
Markah

2(a)











 2(b)


































2(c)

















































3(a)












3(b)


















3(c)


















4(a)














4(b)


























































4(c)

F1
F2
F3
F4
F5

F6

F7



F1
F2

F3

F4

F5
F6

F7

F8


F1

F2
F3
F4
F5


F6
F7

F8
F9

F10
F11




F1

F2

F3

F4

F5

F6
F7

F8

F9


































F1
F2
F3
F4

F5

F6

F7



F1
F2
F3

F4
F5

F6

F7


F8


F9



F1
F2

F3
F4
F5
F6












F1

F2
F3
F4
F5
F6
F7
F8
F9
F10
F11
F12


F1
HIa
H1b

F2

H2a
H2b
H2c
H2d

F3

H3a

H3b

H3c


F4
H4a
H4b
H4c
H4d
H4e

F5
H5a
H5b
H5c

F6
H6a
H6b

H6c
H6d

F7
H7a

H7b

H7c


F8
H8a

H8b


F9
H9a
H9b
H9c


F1
F2
F3

F4
F5
F6
F7

Menjadi panduan dalam membentuk identiti negara Malaysia
Menjadi panduan dalam mengekalkan identiti negara
Memperkukuh perpaduan melalui kebudayaan
Memupuk/memelihara keperibadian kebangsaan
Memperkaya/mempertingkat kualiti kehidupan dari aspek kemanusiaan
Memperkaya/mempertingkat kualiti kehidupan dari aspek kerohanian
Mempertingkat kualiti kehidupan seimbang dengan pembangunan sosioekonomi
                                                               (Mana-mana 4 x 1m)

Penyertaan dalam sukan tanpa mengira ideologi
Dapat menyemarakkan semangat patriotic dalam kalangan rakyat
Aktiviti sukan tidak mengehadkan penyertaan kepada sesuatu kaum sahaja
Aktiviti sukan membuka peluang seluas-luasnya kepada mereka yang berminat
Majlis Sukan Sekolah-sekolah ditubuhkan di peringkat daerah/ negeri/ kebangsaan bagi menggalakkan aktiviti sukan
Temasya Sukan Malaysia(SUKMA) diadakan dua tahun sekali dan dapat mengeratkan perpaduan antara kaum
SUKMA juga dapat merapatkan hubungan antara negeri
                                                               (Mana-mana 4 x 1m)

Termaktub dalam Perkara 152 Perlembangaan Persekutuan Tanah Melayu 1957
Penubuhan DBP
Pelancaran Minggu Bahasa dan Bulan Bahasa
Pelancaran slogan Bahasa Jiwa Bangsa
Penubuhan sekolah menengah yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar seperti Sekolah Alam Shah / Sekolah Seri Puteri/ Sekolah Sultan Abdul Halim
Meluluskan Akta Bahasa Kebangsaan
Menukarkan bahasa pengantar di sekolah rendah Inggeris kepada bahasa kebangsaan secara berperingkat-peringkat
Penubuhan UKM
Bahasa Melayu menjadi bahasa pengantar di semua sekolah menggantikan bahasa Inggeris
Penggunaan bahasa Melayu di mahkamah mulai 1990
Melalui Penyata Razak dan Laporan Jawatankuasa Kabinet
mengkaji pelaksanaan dasar pelajaran (1982)
                                                            (mana-mana 8 x 1m)


Tidak merendahkan keupayaan bahasa Melayu sehingga berasa malu untuk menggunakannya dalam perbualan
Mempertahan dan menurut dasar-dasar dan syor kerajaan dalam mendaulatkan bahasa Melayu
Menerbitkan karya dalam bahasa Melayu dengan lebih banyak
Mengendalikan semua mesyuarat/ majlis rasmi/ tidak rasmi dalam bahasa Melayu
Menyediakan surat-menyurat/perjanjian/ minit mesyuarat dalam bahasa Melayu
Tidak menganggapnya sebahai bahasa kelas kedua
Tidak menggunakannya sesuka hati sehingga menjadi tidak gramatis
Meneruskan evolusi bahasa Melayu ke peringkat siber dengan menggunakannya secara meluas
Berani bersaing dengan bahasa utama lain di dunia
(Mana-mana jawapan munasabah)
                                                              (Mana-mana 4 x 1m)
































Penubuhan sekolah umum
Menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar
Penubuhan sekolah jenis umum
Menggunakan bahasa Inggeri/ Cina/ Tamil sebagai bahasa pengantar
Sekolah menengah Melayu menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar
Sekoleh Menengah Inggeris menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa
Bahasa Melayu dan bahasa Inggeris diwajibkan diajar di semua sekolah
 (Mana-mana 6 x 1m)

Sekolah umum dijadikan sekolah kebangsaan
Sekolah jenis umum dijadikan sekolah jenis kebangsaan
Pelajaran percuma kepada semua pelajar sekolah rendah kerajaan tanpa mengira keturunan dan agama
Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan
Sekolah rendah yang menggunakan  bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar ditukar kepada bahasa Melayu
Bahasa Melayu dijadikan bahasa pengantar di semua sekolah menengah
Pelajaran agama Islam diajarkan di semua sekolah bantuan penuh kerajaan yang mempunyai tidak kurang 15 pelajar Islam
Bahasa Cina dan Bahasa Tamil diajar di sekolah kebangsaan sekiranya terdapat sekurang-kurangnya 15 orang pelajar
Semua peperiksaan awam diadakan dalam bahasa kebangsaan
                                                                (Mana-mana 8 x 1m)

Menganjurkan malam kebudayaan
Mengadakan pertandingan lagu-lagu patriotic melibatkan pelbagai kaum
Mengadakan kuiz perpaduan
Mengadakan gotong-royong
Mengadakan sambutan hari kebangsaan
Mengadakan sambutan Hari Malaysia
(Mana-mana jawapan munasabah)  
                                                                (Mana-mana 6 x 1m)










Menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara industri yang maju
Maju dengan menggunakan acuan sendiri
Setanding dengan negara maju lain
Tidak menitikberatkan kemajuan fizikal semata-mata
Menekankan kemajuan bersepadu
Teras kemajuan bersepadu ialah perpaduan rakyat
Kestabilan politik
Ketinggian taraf hidup
Kekukuhan nilai moral dan etika
Kekukuhan system kerajaan
Ketinggian maruah bangsa
Semangat yakin diri bangsanya
   (Mana-mana 5 x 1m)

Membina bangsa Malaysia yang bersatu padu
Perpaduan asas kekuatan sesebuah Negara
Dapat dilihat melalui dasar-dasar kerajaan

Membina masyarakat berjiwa bebas, tenteram dan berkeyakinan
Bangga dengan apa yang dicapai
Gagah menghadapi pelbagai masalah
Dapat memajukan Negara sendiri
Dapat mengangkat martabat bangsa dan Negara

Memupuk dan membina masyarakat demokratik yang matang
Masyarakat demokratik memiliki kebebasan untuk memilih kerajaan
Rakyat berfikiran matang menggunakan hak demokrasi dengan sewajarnya
Segala perasaan tidak puas hati akan disalurkan melalui saluran yang tertentu

Mewujudkan masyarakat yang bermoral dan beretika
Seimbang dengan kemajuan fizikal
Dapat membentuk masyarakat berbudaya unggul
Patuh kepada agama
Mengamalkan budaya dan tradisi yang cemerlang
Melalui system pendidikan dan institusi keluarga

Mewujudkan masyarakat matang, liberal dan bertoleransi
Dapat membebaskan diri daripada fahaman sempit
Sedia menerima perubahan
Dapat menerima pandangan orang lain

Membina masyarakat yang maju dan saintifik
Masyarakat yang progresif
Dapat menyerap perubahan persekitarannya untuk membina kecemerlangan
Menguasai ilmu pengetahuan bertunjang sains dan teknologi
Berilmu dan menjana prokduktif, kreatif dan inovatif

Mewujudkan masyarakat berbudaya penyayang
Bercirikan muafakat, saling memahami, bekerjasama dan saling membantu
Tidak mementingkan diri sendiri tetapi mementingkan masyarakat
Asas pembinaan masyarakat penyayang ialah patuh kepada agama / nilai murni / institusi kekeluarga

Menjamin masyarakat yang adil dan saksama ekonomi
Kemajuan Negara tidak dikuasai oleh kelompok tertentu dalam masyarakat
Menimbulkan perasaan tidak puas hati / mencetuskan kekacauan

Memupuk dan membina masyarakat makmur
Hidup dalam kemewahan
Mempunyai taraf hidup yang tinggi
Tiada ahli masyarakat yang hidup melarat / miskin
                                                              (Mana-mana 10 x 1m)

Menyahut Sembilan cabaran Wawasan 2020
Mengekalkan perpaduan Negara
Meneruskan kesinambungan perjuangan pemimpin yang terdahulu
Meningkatkan/kemajuan Negara
Meningkatkan ilmu pengetahuan sains dan ternologi
Menguasai kemahiran IT
Berinovasi dan kreatif
(Mana-mana yang munasabah)
                                                                  (Mana-mana 5 x 1)

1
1
1
1

1

1

1
4m

1
1

1

1

1


1

1
4m

1

1
1
1
1


1
1

1
1

1
1

(8m)


1

1

1

1

1

1
1

1

1

4m
































1
1

1

1

1


1
(6m)

1
1
1

1
1

1

1


1


1

(8m)









(6m)























(5m)


























































10m










5m






3 comments: