TINGKATAN 4
BAB 1
(1) Pada pandangan anda apakah kepentingan bidang
pertanian kepada perkembangan tamadun manusia?
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(2) Berdasarkan pemerhatian anda, apakah usaha
yang diambil kerajaan untuk memajukan bidang pertanian di Negara kita?
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(3)
Jelaskanperananandasebagaigenerasimudahariinidalammengekalkankemajuantamadun
agama, bangsadan Negara.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(4) berdasarkanpengetahuansejarahandaapakahsumbanganpentingtamadunawalmanusiadalambidangpertaniankepadamasyarakathariini.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(5) Sebagaigenerasimuda,
apakahsumbanganandaauntukmemajukanekonominegara?
|
TINGKATAN 4 (BAB 2)
Apakah
kepentingan sistem pemerintahan demokrasi?
|
H1
- Melahirkan taat setia yang
tidak berbelah bagi kepada pemimpin yang dipilih
H2
- Rakyat terlibat dalam
menentukan hala tuju / politik Negara
H3
- Memberi ruang dan peluang
kepada rakyat memilih pemimpin
H4
- Dapat menentukan pemimpin
yangberkebolehan dan berkualiti
H5
- Rakyat mempunyai hak untuk bersuara
H6
- Berpolitik dan berpersatuan
H7
- Pemimpin yang terpilih akan berkhidmat dengan sebaik mungkin kepada
rakyat
H8 – Ekonomi Negara akan berkembang
maju
* Mana-mana jawapan munasabah
|
Apakah
kebaikan sistem pemerintahan demokrasi?
|
H1 – Rakyat terlibat dalam membentuk
kerajaan
H2 – Rakyat boleh bersuara
H3 – Pemimpin tidak berkuasa mutlak
H4 – Menjamin hak asasi rakyat
H5 – Kedaulatan ditangan rakyat
H6 – Menjamin kerajaan yang adil dan
stabil
* Mana-mana jawapan munasabah
|
Nyatakan
iktibar daripada falsafah Yunani.
|
H1 – Meningkatkan ilmu pengetahuan
untuk memajukan diri, masyarakat dan Negara
H2 – Menambahkan pelbagai kemahiran
H3 – Meletakkan kepentingan Negara dan
masyarakat melebihi kepentingan diri
H4 – Sanggup berkorban untuk bengsa
dan Negara
H5 – Bersikap kreatif dan inovatif
H6 – Tidak mudah berputus asa
* Mana-mana jawapan munasabah
|
Apakah
kepentingan undang-undang?
H1 – Negara dapat diperintah dengan
lancar
H2 – Suasana kehidupan menjadi teratur
H3 – Rakyat dapat hidup dalam suasana
aman
H4 – Ekonomi dapat dimajukan
H5 – Rakyat bebas mengamalkan
kepercayaan agama masing-masing berdasarkan peruntukan undang-undang
H6 – Melahirkan rakyat yang setia
kepada Negara
H7 – Melahirkan masyarakat yang
mempunyai semangat patriotik yang tinggi
H8 – Dapat mengawal tingkahlaku
manusia
H9 – menjamin pemerintahan yang adil
* Mana-mana jawapan munasabah
|
Nyatakan
ciri-ciri kepimpinan yang perlu ada dalam diri pemimpin yang mengamalkan
sistem demokrasi.
|
H1 – Jujur
H2 – Adil
H3 – Telus
H4 – Ada ilmu mentadbir
H5 – Tidak mengamalkan rasuah
H6 – Bijak mentadbir
H7 – Memiliki kekuatan dan kesihatan
fizikal
H8 – Tidak berlaku zalim
* Mana-mana jawapan munasabah
|
Bukti pentadbiran
adil akan mewujudkan kestabilan sesebuah negara / Pada pendapat anda
mengapakah pentadbiran yang stabil perlu diwujudkan dalam sesebuah negara.
|
H1 – Menjamin kesejahteraan rakyat
H2 – Agihan pendapatan yang sama rata
H3 – Menjamin kestabilan politik
H4 – Memajukan ekonomi
H5 – Memastikan perpaduan rakyat
H6 – Menjaga keamanan Negara
* Mana-mana jawapan munasabah
|
Bagaimanakah
cara untuk menarik minat golongan muda menceburi dalam bidang seni bina /
Bagaimanakah negara kita mampu menghasilkan seni bina bertaraf dunia.
|
H1 – Mengadakan kempen di media cetak
dan eletronik
H2 – Bantuan biasiswa kepada pelajar
yang melanjutkan pelajaran dalam bidang seni bina
H3 – Subjek seni bina mula diajar
diperingkat menengah
H4 – Memaparkan keagungan binaan
tamadun lampau
H5 – Menerangkan faedah kepada negara
H6 – Rebet cukai kepada ibu bapa yang
menanggung anak yang mengambil jurusan seni bina
H7 – Menawarkan lebih banyak kursus
seni bina dalam institusi pengajian tinggi
H8 – Memperkasakan bidang sains dan teknologi
H9 – Mengadakan kerjasama dengan
kepakaran luar negara
H10 – Mengadakan anugerah inovasi
untuk penciptaan baru dalam kejuruteraan seni bina
* Mana-mana jawapan munasabah
|
Apakah seni
bina yang terdapat di negara kita yang menjadi kebanggaan rakyat.
|
H1 – Istana Seri Menanti
H2 – Menara Condong Teluk Intan
H3 – Menara Berkembar Petronas / KLCC
H4 – Lapangan Antarabangsa KLIA / KLIA
2
H5 – Litar Formula Sepang
H6 – Bangunan Daya Bumi
H7 – Kompleks Kerajaan Putrajaya
* Mana-mana jawapan munasabah
|
Pada
pendapat anda, apakah faktor yang menyumbang kepada kejayaan Rom dalam bidang
seni bina.
|
H1 – Kepimpinan yang berwibawa
H2 – Kejayaan menyatupadukan rakyat
H3 – Mempunyai unsur jati diri dalam
kalangan rakyat
H4 – Kepakaran rakyatnya dalam teknologi
seni bina
H5 – Penguasaan ilmu yang tinggi
H6 – Berkemampuan dari segi kewangan
H7 – Mempunyai sumber tenaga buruh
yang ramai
* Mana-mana jawapan munasabah
|
Sekiranya
anda seorang pemimpin negara, apakah perkara yang perlu dilakukan untuk mengekalkan
monumen/bangunan bersejarah yang terdapat di negara kita.
|
H1 – mengadakan undang-undang pelihara
dan pulihara bagi mengekalkan menumen
H2 – Mewartakan sebagai harta/khazanah
negara
H3 – Memperuntukkan dana untuk
memelihara dan memulihara
H4 – Menjadikan sebagai tarikan
pelancongan
H5 – Mengadakan kempen / publisiti
H6 – Mengeluarkan dokumen/pekeliling
berkaitan kepentingan menjaga menumen
* Mana-mana jawapan munasabah
|
Berikan
cadangan anda untuk meningkatkan industri pertanian negara kita.
|
H1 – Meningkatkan ilmu pertanian
H2 – Menyertai pelbagai kursus
pertanian
H3 – Mengusahakan pertanian secara
moden
H4 – Berkongsi kepakaran dengan negara
lain
H5 – Menggunakan teknologi moden
H6 – Mengadakan penyelidikan dan
pembangunan / R&D
H7 – Meningkatkan strategi pemasaran
* Mana-mana jawapan munasabah
|
Berikan cara
untuk meningkatkan kualiti pendidikan negara Malaysia.
|
H1 – Sentiasa menambah baik sistem
pendidikan negara
H2 – Pelaksanaan e-education
H3 – Memperluas capaian jaringan jalur
lebar
H4 – Meningkatkan prasarana pendidikan
H5 – Mengurangkan kos pendidikan
H6 – Menggalakkan kajian tindakan
dalam kalangan warga pendidik
H7 – Mengadakan lawatan penanda aras
* Mana-mana jawapan munasabah
|
Berdasarkan
pengetahuan anda, apakah perubahan yang berlaku di Rom akibat perkembangan
dalam bidang pendidikan.
|
H1 – Banyak infrastruktur dibina
H2 – Masyarakat hidup sejahtera
H3 – Masyarakat berilmu pengetahuan
H4 – Pusat pendidikan berkembang
H5 – Ramai cendiakawan lahir
H6 – Negara semakin maju
* Mana-mana jawapan munasabah
|
Jelaskan
iktibar yang boleh diambil oleh perkembangan ekonomi dalam tamadun India dan
China untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara maju.
|
H1 – Sentiasa bersikap inovatif
H2 – Sentiasa berusaha memperbaiki
/meningkatkan taraf kehidupan
H3 – mengekalkan keamanan negara
H4 – Pemerintahan berwibawa
H5 – Meningkatkan ilmu
H6 – Meneroka bidang baru
H7 – Pengetahuan agama yang baik /
falsafah / sains dan teknologi
* Mana-mana jawapan munasabah
|
Pada pendapat
anda, apakah matlamat seseorang pemerintah menjalankan dasar perluasan
pengaruh.
|
Bab 3- ting
4
Soalan 1
Pada
pendapat anda, mengapakan agama penting dalam kehidupan masyarakat? (4m)
Soalan 2
Sebagai
rakyat Malaysia yang tinggal dalam sebuah negara yang mengamalkan agama Islam
sebagai agama rasmi dan agama lain bebas diamalkan, apakah cara masyarakat
Malaysia menghormati agama lain? (6m)
Soalan 3
Berdasarkan
pengetahuan anda, bagaimanakah pegangan terhadap agama dapat membentuk masyarakat
sejahtera? (8m)
Soalan
|
Butiran jawapan
|
Markah
|
1
|
F1
Menjadi panduan hidup
F2
Mengawal tingkah laku manusia
H2a Menjadikan manusia lebih
berdisiplin dan mematuhi peraturan
F3
Sebagai alat menyatukan pelbagai bangsa
F4
Keperluan utama dalam pembentukan masyarakat
F5
Merupakan pedoman untuk membimbing manusia kea rah kehidupan
yang sempurna.
[Mana-mana jawapan yang sesuai]
[Mana-mana 4 x 1m]
|
1
1
1
1
1
1
[4m]
|
2
|
F1
Tidak mengganggu rumah ibadat agama lain
F2
Mengelakkan isu-isu sensitive antara agama
F3
Mengamalkan agama secara bebas
F4
Saling berkunjung semasa menyambut perayaan agama
F5
Bersikap terbuka
F6
Saling bertoleransi
F7
Menghormati cara beribadat agama lain
[Mana-mana jawapan yang sesuai]
[Mana-mana 6 x 1m]
|
1
1
1
1
1
1
1
[6m]
|
3
|
F1
Berakhlak / berpekerti mulia
F2
Berfikiran positif
F3
Saling menghormati
F4
Bertoleransi / berfikiran terbuka
F5
Menjaga keharmonian kaum
F6
Memupuk perpaduan kaum
F7
Sentiasa berdisiplin
F8
Tidak melakukan perkara yang tidak bermoral
F9
Mempunyai hala tuju hidup
F10 Memelihara kestabilan politik
[Mana-mana jawapan yang sesuai]
[Mana-mana 8 x 1m]
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[8m]
|
Soalan 4
Nialai-nilai
murni dalam agama dapat menangani masalah sosial dalam masyarakat hari ini. (8m)
Soalan
|
Butiran jawapan
|
Markah
|
4
|
F1
Mempunyai pedoman hidup
F2
Membentuk akhlak mulia
F3
Membentuk masyarakat sejahtera
F4
Mementingkan keamanan
F5
Memupuk keharmonian hidup
F6
Mencapai ketenangan jiwa
F7
Membentuk disiplin diri
F8
Menghindari perkara tidak baik / maksiat
F9
Mengukuhkan jati diri
F10 Saling menghormati sesame manusia
F11 Hidup saling bertoleransi
F12 Selalu berbuat baik
F13 Bertanggungjawab
F14 Bersifat amanah / jujur
F15 Berhati bersih dan berfikiran
positif
[Mana-mana jawapan yang sesuai]
[Mana-mana 8 x 1m]
|
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
[8m]
|
TING
|
BAB
|
KEMAHIRAN
|
SOALAN/SKEMA
JAWAPAN
|
4
|
4
|
NILAI
MENJANA
IDEA
|
Padapendapatanda,
apakahnilai yang bolehdiambildaripadausahaNabi Muhammad s.a.w.
menanganipenentangan Arab Quraisysemasaberdakwah?
F1-Sabar
F2-Bijak
F3-Diplomasi
F4-Cekal
F5-Gigih
F6-Tidak
mudahputusasa
F7-Mana-mana
jawapan yang munasabah
Sebagaiseorangpemimpin,
bagaimanakahandadapatmengukuhkankemurnian agama Islam?
F1-Menganjurkan
program keagamaandalamkalangan
generasimudacoth
: Program Rakan Masjid
F2-Memperkukuhkan
sistempendidikanmelaluimata
pelajaranPendidikan
Islam dan Moral
F3-Mempertingkatkan
fungsiinstitusi masjid
F4-Bantuan
daninsentifkepadapendakwahdangolongan
agama
F5-Menjadi
contohtauladankepadarakyat
F6-Menggalakkan
program di media-media massa
F7-
Menjadipemimpin program keagamaancothmenjadi imam
F8-Mana-mana
jawapan yang munasabah
|
BAB
5
|
(1) Jelaskan iktibar daripada peristiwa
perjanjian Aqabah I dan Aqabah II
F1 Mengamalkan sikap
tolong-menolong/bekerjasama
F2 Sedia berkorban untuk mencapai kejayaan
F3 Menepati janji
F4 Setia kepada pemimpin
F5 Sentiasa berdisiplin
F6 Mewujudkan persefahaman
F7 Bersikap ikhlas
F8 Bersemangat setia kawan
F9 Bersifat terbuka
F10
Berdiplomasi /tolak ansur
F11
Berwawasan dalam tindakan/berpandangan jauh
|
(2) Apakah iktibar yang boleh anda peroleh
daripada peristiwa hijrah untuk mencapai kecemerlangan diri dalam kehidupan
seharian. (kbat) ***
F1 Perubahan sikap dan tingkah laku
negatif kepada yang positif
F2 Perubahan dari tidak berdisplin kepada
berdisplin
F3 Perubahan dari sifat malas kepada
rajin berusaha
F4 Sikap suka melanggar undang-undang
kepada akur kepada undang-undang
F5 Sikap mementingkan diri sendiri
berubah kepada sikap bantu-membantu
F6 Sikap suka bertangguh kerja berubah
kepada menghargai masa.
F7 Tidak menghormati orang tua kepada
menghormati orang tua
F8 Sanggup berkorban demi mencapai
kejayaan
F9 Berani berkata benar
F10 Bertindak bijak
F11 Mempunyai kebolehan merancang
F12 Tidak mudah berputus asa
F13 Menyanjung tinggi kemampuan kaum
wanita
F14 Bersedia berbakti demi negara
F15 Mengamalkan sikap berkasih sayang sesama insan
F16 Mengamalkan nilai bersatu padu dalam
masyarakat
F17 Menyemai hubungan persaudaraan yang
sejati
F18 Mengamalkan semangat bekerjasama
|
(3) Mengapakah masyarakat berbilang kaum dapat
menerima kandungan Piagam Madinah dengan rela hati?
F1 Semua
kaum diiktiraf sebagai rakyat Madinah
F2 Mempunyai
hak yang sama
F3 Semua
kaum dibenar tinggal dalam negara
F4 Bebas
mengamalkan agama masing-masing.
F5 Bebas
mengamalkan budaya hidup masing-masing
F6 Keselamatan
semua kaum terjamin
F7 Dapat
menikmati peluang ekonomi yang sama rata.
F8 Tiada
unsur penipuan dan amalan riba terhadap semua kaum
F9 Pemerintah
menyelesaikan masalah rakyat
F10 Undang-undang
Islam diguna pakai
F11 Peraturan kaum lain boleh diamalkan selagi tidak bertentangan
dengan Islam
F12 Masyarakat
bersatu padu
|
(4) Apakah ciri-ciri masyarakat Madinah yang
dapat diterapkan dalam masyarakat
pelbagai
kaum di negara kita.
F1
Hidup bersatu padu
F2
Hidup secara aman
F3
Taraf dan kedudukan sama
F4
Tiada penindasan
F5
Ada persamaan hak
F6
Hidup bantu membantu
F7
Ada kebebasan beragam
F8
Bukan Islam boleh hidup di negara Islam
|
(5) Nyatakan ciri persamaan Piagam Madinah
dengan Perlembagaan Persekutuan Tanah
Melayu
1957.
F1
Ada pakatan semua kaum
F2
Melibatkan pelbagai kaum
F3
Dipersetujuikan pelbagai kaum
F4
Ada sikap toleransi
F5
Ada kebebasan agama
F6
Mempertimbangkan pandangan orang lain
F7
Perlembagaan bertulis (mana-mana yang munasabah)
|
(6) Apakah iktibar yang boleh rakyat Malaysia
contohi daripada sikap masyarakat Madinah yang mementingkan perpaduan?
F1 Mengenepikan
perbezaan bangsa dan agama
F2 Mengelakkan
perbalahan sesama sendiri
F3 Mematuhi
udang-undang
F4 Taat
kepada ketua/pemerintah
F5 Mementingkan
persaudaraan
F6 Menjaga
keamanan
F7 Mengamalkan
sikap bekerjasama
F8 Bertolak
ansur
F9 Patuh
kepada ajaran agama
F10 Sanggup
berkorbani
|
TINGKATAN 4 (BAB 6)
Sekiranya anda seorang pemimpin,
bagaimanakah cara kemajuan negara dapat diteruskan?
|
H1
Memajukan sistem pendidikan
H2
Memantapkan sistem pertahanan negara
H3
Memajukan sistem pertanian
H4
Memastikan rakyat bersatu padu / bekerjasama
H5
Memastikan rakyat bertoleransi
H6
Memastikan rakyat menghormati kebudayaan / agama / masyarakat lain
H7
Menggalakkan kreativiti dan inovasi
( Mana-mana jawapan munasabah )
|
Apakah yang akan terjadi sekiranya
negara mempunyai pemimpin yang lemah?
|
H1
Negara akan menjadi kucar kacir / tidak aman
H2
Ekonomi negara akan mundur
H3
Rakyat akan hidup dalam kemiskinan
H4
Negara tidak akan maju
H5
Negara akan mudah dijajah
H6
Wawasan 2020 tidak akan tercapai
H7
Rasuah akan berleluasa
( Mana-mana jawapan munasabah )
|
Mengapakah kaedah pelantikan Khulafa’
al- Rasyidin dilakukan melalui proses syura atau mesyuarat?
|
H1
Menjamin pelantikan bakal pentadbir yang tepat.
H2
pemilihan pemimpin yang berkelayakan
H3
Pemilihan pemimpin yang berhemah tinggi
H4
Dipersetujui oleh semua masyarakat
H5
Pemilihan pemimpin yang berjiwa rakyat
H6
Pemilihan pemimpin yang tidak pilih kasih
H7
Mengelakkan berlakunya perbalahan
( Mana-mana jawapan munasabah )
|
Jelaskan kesan sistem pemerintahan
Khulafa’ Al- Rasyidin terhadap perkembangan Islam?
|
H1
Pentadbiran yang luas
H2
Penyebaran Islam tanpa gangguan
H3
Negara aman dan makmur
H4
Perpaduan antara kaum
H5
Hubungan diplomatik dengan negara luar
H6
Peningkatan ekonomi
H7
Tanah jajahan yang luas
( Mana-mana jawapan munasabah )
|
Pada pendapat anda, jelaskan iktibar
yang boleh diambil melalui sistem pemerintahan Khulafa’ Al Rasyidin.
|
H1
Masyarakat yang tolong menolong
H2
Berusaha bersungguh-sungguh
H3
Berfikiran terbuka
H4
Rajin berusaha
H5
Semangat cintakan negara
H6
Sedia berkorban
H7
Perpaduan kaum
H8
Mentaati pemerintah
H9
Menghormati masyarakat luar
H10
Keadilan kepada setiap masyarakat
H11
Semangat perjuangan menegakkan ajaran Islam
( Mana-mana jawapan munasabah )
|
Apakah kesan daripada perubahan
pemerintahan yang dilaksanakan oleh Khulafa’ al – Rasyidin.
|
H1
Negara menjadi aman dan kuat
H2
Sistem pentadbiran menjadi lebih sistematik
H3
Rakyat hidup bersatu padu
H4
Ekonomi negara bertambah maju
H5
Perkembangan ilmu menjadi lebih pesat
H6
Rakyat menghormati pemimpin
( Mana-mana jawapan munasabah )
|
Pada pandangan anda, apakah peranan
rakyat dalam menyokong perubahan pentadbiran yang dilaksanakan oleh kerajaan
pada hari ini?
|
H1
Menguasai ICT
H2
Meningkatkan ilmu pengetahuan
H3
Hidup bersatu padu
H4
Menyokong dasar-dasar kerajaan
H5
Bekerjasama
H6
Berintegriti
( Mana-mana jawapan munasabah )
|
Ting. 4 Bab
7
Berikan cadangan anda untuk mengangkat
bahasa Melayu sebagai lingua franca di persada antarabangsa.
(6 markah)
|
|||
Soalan
|
Fakta
|
Butiran
|
Markah
|
a)
|
F1
|
Menjadi bahasa rasmi
|
1
|
F2
|
Menjadi bahasa kebangsaan
|
1
|
|
F3
|
Menjadi bahasa pengantar di sekolah
|
1
|
|
F4
|
Menjadi bahasa di institusi pengajian
tinggi
|
1
|
|
F5
|
Diguna dalam seminar/forum di
peringkat tinggi
|
1
|
|
F6
|
Memastikan semua urusan rasmi dalam
bahasa Melayu sama ada secara lisan/ bertulis
|
1
|
|
F7
|
Penubuhan jabatan Bahasa Melayu di
universiti luar negara
|
1
|
|
F8
|
Mengadakan pertandingan pidato, bahas
dna forum antarabangsa
|
1
|
|
F9
|
Menggiatkan penulisan buku dalam
bahasa Melayu
|
1
|
|
F10
|
Penggunaan papan tanda dalam bahasa
Melayu secara meluas
|
1
|
Sebagai remaja, jelaskan cara anda
menghormati orang tua. (6 markah)
|
|||
Soalan
|
Fakta
|
Butiran
|
Markah
|
b)
|
F1
|
Tidak meninggikan suara ketika
berbicara
|
1
|
F2
|
Member salam dan bersalam ketika
bertemu
|
1
|
|
F3
|
Menggunakan panggilan yang sesuai
seperti Pak Long, Mak Cik, Mak Su
|
1
|
|
F4
|
Menundukkan kepala atau membongkokkan
badan ketika lalu di hadapan orang tua
|
1
|
|
F5
|
Tidak menyampuk dan mencelah ketika
orang tua sedang berbual
|
1
|
|
F6
|
Memberi keutamaan tempat duduk dalam
pengangkutan awam
|
1
|
|
F7
|
Memberi bantuan ketika orang tua
memerlukan pertolongan
|
1
|
|
F8
|
Mendengar nasihat yang diberikan
|
1
|
|
F9
|
Tidak membantah dengan teguran yang
diberikan
|
1
|
|
F10
|
Sedia menurut arahan
|
1
|
|
Rasionalkan cara-cara yang digunakan
oleh pedagang untuk menyebarkan Islam di Asia Tenggara
(6 markah)
|
|||
Soalan
|
Fakta
|
Butiran
|
Markah
|
c)
|
F1
|
Pedagang singgah di pelabuhan
|
1
|
F2
|
Menunjukkan kemurnian sikap dan
tingkahlaku
|
1
|
|
F3
|
Menjadikan kawasan petempatan pedagang
sebagai pusat perbincangan
|
1
|
|
F4
|
Mempunyai sikap dakwah islamiah yang
menarik minat masyarakat
|
1
|
|
F5
|
Menjalankan dakwah dengan jujur dan
ikhlas
|
1
|
|
F6
|
Membawa masuk ulama untuk menyebarkan
islam
|
1
|
|
F7
|
Mengamalkan sifat berhemah dan lemah
lembut
|
1
|
|
F8
|
Mempunyai sifat mahmudah
|
1
|
|
F9
|
Mempunyai hubungan baik dengan
pemerintah
|
1
|
|
F10
|
Terdapat pedagang yang menjawat
jawatan syahbandar
|
1
|
|
F11
|
Kepercayaan dan amalan baru menjadi
ikutan
|
1
|
Bab 8
TING
|
BAB
|
KEMAHIRAN
|
SOALAN/SKEMA
JAWAPAN
|
4
|
8
|
MENJANA
IDEA
APLIKASI
MENILAI
|
Pada
pendapat anda, bagaimanakah Malaysia mampu menjadi hub-pendidikan dunia?
(menjana
idea)
Meningkatkan
prasarana pendidikan
Menyediakan
kurikulum yang relevan
Menyediakan
tenaga pengajar bertauliah/pakar
Pelaksanaan
kaedah PdP yang berkesan di dalam kelas
Mengenakan
yuran yang kompetitif
Pelancaran
jaringan pendidikan peringkat antarabangsa
Menambahkan
bilangan institusi pengajian tinggi
Mengekalkan
akreditasi antarabangsa
Menekankan
pendidikan kreatif dan inovatif
Meningkatkan
penyelidikan pendidikan R&D
Memperbanyakkan
kegiatan enterjemah
Menyediakan
kemudahan mengakses maklumat
Menawarkan
gaji yang tinggi dan jaluran kerjaya yang baik
Bagaimanakah
anda menghormati tetamu yang datang ke rumah anda? (aplikasi)
Mengucapkan
salam
Memberikan
layanan yang terbaik
Mempersilakan
tetamu masuk ke rumah
Berbual-bual
dengan mesra
Mengalu-alukan
kedatangan tetamu
Saling
menghormati dalam perbualan
Tidak
menyentuh isu sensitif dalam perbualan
Berbudi
bahasa
Bertutur
dengan sopan santun
Memberikan
buah tangan
Ikhlas
menerima tetamu
Seikat seperti sirih, serumpun seperti serai, dan
sedecing seperti besi.
Bagaimanakah
pengamalan peribahasa ini membawa kecemerlangan pada sekolah anda?
Semangat
kerjasama yang kuat
Saling
memahami antara satu sama lain
Saling menghormati
antara satu sama lain
Menghormati
guru
Tolong
menolong dalam usaha mencapai kejayaan
Mematuhi
peraturan sekolah
Menjaga
nama baik sekolah
Memelihara
infrastruktur sekolah
Bertoleransi
sesama pelajar
Berpegang
teguh pada pegangan agama
Menerima perbezaan
pendapat
|
BAB
9
|
(1)Pada pandangan anda,
bagaimanakah kita mampu menghindarkan negara kita mengalami Zaman Gelap
seperti yang berlaku di Eropah pada Zaman Pertengahan?
F1 Menggalakkan rakyat berilmu pengetahuan
F2 Memastikan rakyat mendalami ICT
F3 Mementingkan subjek Sains dan Matematik
F4 Menubuhkan banyak universiti awam dan
swasta
F5 Menjamin keamanan/kestabilan negara
F6 Memupuk semangat cinta akan negara dalam
kalangan rakyat
F7 Menghayati semangat 1Malaysia
F8 Membeli barangan buatan tempatan
F9 Mematuhi undang-undang negara
F10 Menghayati semangat Rukunegara
F11 Menghindari aktiviti jenayah
F12 Menggalakkan konsep pembelajaran sepanjang
hayat
F13 Mematuhi ajaran agama
|
(2) Nyatakan nilai kehidupan yang boleh anda
pelajari dari sejarah zaman gelap di Eropah
F1 Ilmu
pengetahuan sangat penting dalam kehidupan
F2 Tanpa
ilmu, kehidupan masyarakat akan mundur
F3 Mentaati
pemerintah
F4 Hubungan
baik antara rakyat dan pemerintah akan mengukuhkan negara
|
(3)
Jelaskan iktibar yang dapat anda pelajari daripada Zaman Refomation yang
berlaku di Eropah.
F1 Agama diselewengkan
F2 Berpegang kepada jaran agama
F3 Elak rasuah
F4 Sikap bertoleransi
F5 Tidak fanatik
F6 Berlaku adil
F7 Jangan menindas
F8 Mana-mana munasabah
|
(4)
Jelaskan iktibar yang dapaat anda pelajari daripada aktiviti penjelajahan dan
penerokaan masyarakat Eropah.
F1 Sikap berani
F2 Semangat meneroka
F3 Keyakinan diri
F4 Semangat ingin tahu
F5 Meluaskan pengetahuan
F6 Suka meneroka ilmu
F7 Semangat gigih berusaha
F8 Sanggup mengambil risiko
F9 Kecekalan
F10 Tidak mudah putus asa
|
(5)
Nyatakan sifat masyarakat pada Zaman Renaissaice yang boleh dicontohi oleh
generasi kini.
F1 Sikap inkuiri
F2 Berani meneroka bidang baru
F3 Kesungguhan mencari penyelesaian masalah
F4 Berdaya saing
F5 Menghargai golongan seniman dan
cendiakawan
F6 Memajukan pendidikan
F7 Ilmu pengetahuan teras kemajuan
F8 Perlu berani meneroka perkara baru
F9 Perlu ada keyakinan diri
|
Jelaskan
kepentingan semangat inkuiri dalam menjadikan sebuah negara yang maju.
F1 Sentiasa bersifat kreatif dan inovatif
F2 Sentiasa berusaha meningkatkan kehidupan
F3 Memelihara keamanan negara
F4 Mempunyai pemerintah yang kuat, adil dan
bijak
F5 Pemerintah yang berwibawa
F6 Meneliti dan menghayati perubahan
masyarakat lampau
F7 Pengetahuan agama yang baik
F8 Berpandangan jauh
F9 Meningkatkan pemikiran dan kemahiran
F10 Meningkatkan ilmu
F11 Meneroka bidang baru
F12 Pertukaran teknologi
|
TINGKATAN 4 (BAB 10)
Berdasarkan pengetahuan anda, jelaskan
mengapa masyarakat Melayu tradisional lebih tertumpu kepada aktiviti ekonomi
sara diri?
|
H1
Kekurangan modal / Modal kecil
H2
Pengeluaran dilakukan dalam skala yang kecil
H3
Pasaran yang kecil
H4
Kekurangan pengetahuan
H5
Aktiviti ekonomi dilakukan secara bersama oleh ahli keluarga sahaja
H6
Tenaga buruh yang terhad
H7
Menggunakan teknologi yang mudah / peralatan tradisional
( Mana-mana jawapan munasabah )
|
Bagaimanakah taraf hidup golongan
petani di Malaysia dapat dipertingkatkan?
|
H1
Memberi pendidikan pertanian / kursus pertanian
H2
Memberi subsidi / bantuan kewangan
H3
Mendedahkan kepada petani kaedah / teknik penanaman moden
H4
Mendedahkan kepada petani penggunaan alat pertanian moden / teknologi
moden
H5
Membantu petani memasarkan hasil pertanian / peranan FAMA
H6
Memberikan biji benih berkualiti / baja / racun serangga kepada petani
H7
Memberi bantuan khidmat nasihat berterusan kepada petani
( Mana-mana jawapan munasabah )
|
Berdasarkan pengetahuan anda, apakah
fungsi bandar-bandar baru di negara kita?
|
H1
Pusat pentadbiran
H2
Pusat perniagaan
H3 Pusat penempatan
H4
Pusat tumpuan sistem pengangkutan
H5
Pusat tumpuan sistem perhubungan
H6
Pusat perbankan
( Mana-mana jawapan munasabah )
|
Pada pendapat anda, mengapakah proses
perbandaran lebih pesat di kawasan pantai Barat Tanah Melayu ?
|
H1
Pantai barat ramai penduduk
H2
Pantai barat menjadi pusat pentadbiran
H3
Pantai barat mempunyai banyak kemudahan awam / infrastruktur
H4
Pantai barat mempunyai sistem perhubungan yang baik
H5
Pantai barat menjadi pusat aktiviti pertanian komersial
H6
Pantau barat terdapat banyak pelabuhan
H7
Terlindung daripada tiupan angin monsun
( Mana-mana jawapan munasabah )
|
Sebagai seorang pemimpin, apakah
langkah-langkah yang akan anda ambil untuk mengatasi masalah kepadatan
penduduk di bandar-bandar utama di Malaysia?
|
H1
Mewujudkan kawasan perumahan di pinggir bandar
H2
Menyebar luaskan sektor pekerjaan ke kawasan luar bandar
H3
Membangunkan kawasan luar bandar
H4
Meningkatkan kemudahan infrastruktur di kawasan luar bandar
H5
Mewujudkan bandar satelit
( Mana-mana jawapan munasabah )
|
Apakah persediaan yang perlu ada untuk
membolehkan ekonomi negara kita bersaing dengan cabaran di peringkat global?
|
H1
Modal yang banyak
H2
Penguasaan teknologi
H3
Sikap yang proaktif
H4
Pasaran tempatan yang luas
H5
Berdaya saing
H6
Daya kreativiti yang tinggi
H7
Ilmu pengetahuan yang tinggi
( Mana-mana jawapan munasabah )
|
Berdasarkan pengetahuan anda, apakah
usaha yang dilaksanakan untuk memupuk perpaduan masyarakat berbilang kaum di
negara kita?
|
H1
Melalui dasar pembangunan ekonomi
H2
Pelaksanaan rukun negara
H3
Memupuk perpaduan melalui kegiatan sukan
H4 1 Malaysia
H5
Mengadakan gotong royong
H6
Rumah Terbuka
( Mana-mana jawapan munasabah )
|
Pada pandangan anda, apakah kelebihan
memiliki masyarakat berbilang kaum?
|
H1
Wujud pelbagai kebudayaan
H2
Kepelbagaian cara hidup
H3
Menjadi identiti negara
H4
Masyarakat lebih bertolak ansur
H5
Kepelbagaian sistem pendidikan
H6
Percambahan pendapat
H7
Persaingan sihat dalam bidang ekonomi
( Mana-mana jawapan munasabah )
|
Andaikan anda seorang pemimpin,
bagaimanakah cara untuk meningkatkan taraf kesihatan rakyat?
|
H1
Meningkatkan R&D / Penyelidikan dan Pembangunan
H2
Mengadakan kempen
H3
Peranan media massa
H4
Menyediakan klinik kesihatan kecil
H5
Mengadakan klinik bergerak
H6
Menggalakkan pengambilan kursus kedoktoran / kejururawatan
H7
Menyediakan bantuan biasiswa
( Mana-mana jawapan munasabah )
|
Mengapakah Malaysia menjadi destinasi
buruh asing?
|
H1
Sikap rakyat Malaysia yang terbuka
H2 Keadaan negara yang aman
H3
Kemakmuran ekonomi Malaysia
H4
Banyak peluang pekerjaan
H5
Dasar terbuka negara yang menerima kemasukan buruh asing
H6
Kedudukan Malaysia yang berhampiran dengan negara jiran tetangga
( Mana-mana jawapan munasabah )
|
Bagaimanakah penggunaan tanah dapat
dioptimumkan?
|
H1
Mengusahakan tanah-tanah terbiar
H2
Menyediakan kemudahan infrastruktur untuk memudahkan pengangkutan /
pemasaran hasil pertanian
H3
Menyediakan sistem pengairan yang baik
H4
Memberikan khidmat nasihat kepada petani
H5
Memberikan kursus-kursus jangka pendek
H6
Meningkatkan penyelidikan dan pembangunan pertanian
( Mana-mana jawapan munasabah )
|
Sumbangan yang perlu anda berikan
terhadap bandar di tempat anda?
|
H1
Menjaga kebersihan
H2
Menjaga kemudahan awam
H3
Tidak melakukan vandalisme
H4
Terlibat dalam aktiviti gotong royong
H5
Penggunaan pengangkutan awam untuk mengurangkan kesesakan / pencemaran
( Mana-mana jawapan munasabah )
|
Bagaimanakah keharmonian kaum di
Malaysia dapat diwujudkan?
|
H1
Mengekalkan perpaduan
H2
Saling menghormati
H3
Kunjung mengunjungi antara satu sama lain
H4
Memahami budaya kaum lain
H5
Mempelajari bahasa kaum lain
H6
Menerapkan semangat kejiranan
( Mana-mana jawapan munasabah )
|
Keistimewaan masyarakat berbilang kaum
di Malaysia?
|
H1
Wujud pelbagai budaya
H2
Wujud keharmonian kaum
H3
Daya tarikan kepada pelancong luar
H4
Menjadi model kepada negara luar
H5
Masyarakat yang bersatu padu
( Mana-mana jawapan munasabah )
|
Mengapakah kerajaan memberi tumpuan
kepada sistem pendidikan negara?
|
H1
Bidang pendidikan menentukan masa depan negara
H2
Ke arah melahirkan modal insan
H3
Masyarakat yang berilmu dapat membangunkan negara
H4
Kemajuan fizikal perlu diseimbangkan dengan kemajuan rohani
H5
Kemajuan negara bergantung kepada aset pekerja yang berilmu
pengetahuan / kemahiran
( Mana-mana jawapan munasabah )
|
Thank you for this!! I have Sejarah Kertas 2 tmr and nothing I found online was remotely helpful until I read your blog. Thank you once again yeah!!!!
ReplyDeletesy hrp cg siti Rosnah memberi keizinan kpd sy utk copy soalan ini sbagai rujukan sy utk kertas 3.. tq
ReplyDeleteizinkan saya copy sebagai rujukan yer cg siti rosnah....
ReplyDeleteMohon izin copy ya cikgu untuk rujukan kertas 3. Terima kasih banyak-banyak cikgu . Allah jua yang membalas segala kebaikan cikgu . Aamiin .
ReplyDelete